Konta osobiste

Konta osobiste

Jeśli klient banku zakładał swoje konto kilka lat wcześniej, może nawet nie być świadom tego, iż z roku na rok przez palce uciekają mu spore pieniądze z tytułu opłat za funkcjonowanie rachunku bankowego. W dobie promocji, również serwowanych przez banki, przeniesienie konta przestaje być wielkim problemem, a walka o klienta stawia oferty na wyżyny bankowych możliwości. Niemal standardem jest dzisiaj hasło reklamowe „0 zł za prowadzenie konta”. Dobrze jest więc rozejrzeć się ponownie w bogatej i różnorodnej ofercie, jaką wielkimi hasłami reklamowymi szczycą się najlepsze banki.

Poznaj najlepsze konta osobiste oferowane przez banki internetowe w Polsce

Konta osobiste ranking

Wyobraź sobie, że Twój bank zabiera Ci miesięcznie 10 zł za prowadzenie konta. W rzeczywistości nie jest to sytuacja abstrakcyjna, a wydawałoby się niewielkie pieniądze z dalszej perspektywy zaczynają gwałtownie wrastać. Idąc tym tropem, w skali roku pozornie tracisz 120 zł, w skali 10 lat 1200 zł, a po 30 latach uciekło Ci przez palce 3 600 zł. Jest to sytuacja, której spokojnie można uniknąć. Szczególnie teraz, gdy banki, wzorem terminologii militarnej, dokonują nieustannych wzmocnień w walce o pozyskanie nowych środków (każdy nowy klient dostarcza przecież fundusze). Skłania więc to do przemyślenia kwestii, w jakim banku najlepiej założyć konto osobiste.

Co to jest konto osobiste?

Konto osobiste jest bankowym rachunkiem obsługiwanym przez bank dla klienta. Konto bankowe może występować w kilku odmianach, takich jak: rachunek bieżący, karta kredytowa, rachunek depozytowy, a także inne typy konta oferowane przez organizację finansową. Z każdych powyższych klient ma możliwość dokonania wypłaty funduszy powierzonych w depozycie.

Ponadto, idąc za Wikipedią: „Transakcje finansowe, które miały miejsce w danym okresie na rachunku bankowym, są raportowane klientowi na wyciągu z rachunku bankowego, a saldo rachunków w dowolnym momencie jest finansową pozycją klienta w instytucji”.

Regulacje prawne dotyczące funkcjonowania instytucji finansowych (oprócz banków są to również tzw. parabanki i inne pochodne) określone są przez wewnętrzne postanowienia danego kraju i mogą się diametralnie różnić w porównaniu z innym państwem. Prawa określają m.in. limity wpłat i wypłat, wymagania dla potencjalnych klientów, oraz wiele innych kwestii.

Najlepsze konta osobiste

Ostrożność to słowo-klucz podczas wyboru nowego banku. Wciąż niegasnącą zasadą jest czytanie umowy od deski do deski z małym druczkiem włącznie. Twoim celem jest uniknięcie dodatkowych, czasem celowo ukrytych opłat, które są po prostu zbędne. Niepotrzebne Tobie jest konto osobiste, które to ignoruje. Szukasz więc uczciwego, polecanego kontrahenta, który na korzystnych warunkach nawiąże z Tobą współpracę. Zapoznaj się z poniższymi zasadami, aby trafnie wytypować najlepsze konto osobiste.

1. Brak miesięcznej opłaty

Podstawą w obecnych ofertach bankowych jest zachęcenie potencjalnego klienta do zawarcia umowy. Darmowe konto osobiste charakteryzuje się brakiem miesięcznych opłat za korzystanie, funkcjonowanie konta oraz przelewy pieniężne w obrębie danego banku, ale również transfery poza strukturalne. Część banków, w celu zachęty do utrzymania rachunków oszczędnościowych i emerytalnych zwalniają klienta z miesięcznej opłaty przy zachowaniu minimalnego salda na wszystkich kontach. Należy jednak pamiętać, że finansowi eksperci zalecają przechowywanie oszczędności na przynajmniej dwóch oddzielnych bankach. Zapewni to bezpieczeństwo w razie krachu i niewypłacalności banku oraz stanowić będzie psychologiczny hamulec, który wstrzyma pokusę wydawania oszczędności na zbędne wydatki.

2. Brak minimalnego salda bankowego

Dobre konto bankowe nie wymaga minimalnego salda, a więc nie ma obaw przed wyczyszczeniem funduszy do zera. To ważna kwestia podczas rozważań pt. „jakie konto osobiste wybrać”.

3. Brak ograniczeń w liczbie lub metodzie transakcji

Powinieneś mieć możliwość posiadania tylu transakcji na swoim koncie, ile potrzebujesz, i być w stanie wypłacić, zdeponować lub przelać pieniądze między czekami a oszczędnościami w dowolny sposób, nie martwiąc się o ponoszenie opłat.

4. Bezpłatny dostęp do bankomatu

Twój bank nie powinien pobierać opłaty za wypłatę pieniędzy, a przy wyborze banku powinieneś rozważyć, czy ma on dużą sieć bankomatów lub zwraca opłaty nałożone przez inne banki.

5. Dostęp online i mobilny

Powinieneś także mieć możliwość sprawdzenia na swoim koncie, płacenia rachunków i dokonywania depozytów drogą elektroniczną, zarówno na komputerze, jak i poza nim. Internetowe konto osobiste jest wręcz w dzisiejszych czasach absolutnym standardem, a więc jeśli gdzieś w finansowym świecie uchował się bank bez tej możliwości, poszukaj sobie innego.

6. Bank Twojego pracodawcy

Dobrym zwyczajem jest otworzenie rachunku w banku, którym operuje Twój pracodawca. Z uwagi na szybkie transakcje wewnętrzne, otrzymasz wypłatę w najszybszy sposób z możliwych.

Wielu ekspertów finansowych zaleca również założenie konta oszczędnościowego, które umożliwia podzielenie pieniędzy na oddzielne cele, dzięki czemu możesz zachować oszczędności w nagłych wypadkach oddzielnie od oszczędności na domowe opłaty. Ułatw sobie oszczędzanie, unikaj podwójnego rezerwowania pieniędzy Na przykład myśląc, że 1000 zł, które deponujesz, pójdzie na opłaty, a później przypominasz sobie, że odłożyłeś tą kwotę na przyszłoroczne wakacje. Dodatkowe podkonto zapewni psychiczny luz w sytuacji prawdziwego kryzysu finansowego, bo gdzieś z tyłu głowy zawsze znajdzie się miejsce na myśl, że posiadasz odłożone pieniądze na „czarną godzinę”. Wciąż pozostaje kwestia w jakim banku założyć konto osobiste. Istnieją, na bieżąco aktualizowane, zestawienia rankingowe najlepszych kont osobistych. W tym celu najlepiej wpisać w wyszukiwarkę frazę: „konto osobiste ranking”, a z wyświetlonych możliwości wybrać kilka najlepszych.

Biuro Ochrony Konsumentów, czyli państwowa instytucja kontrolna, wprowadziło w życie pewne wymogi dotyczące ujawniania informacji przez banki. Przejrzystość oferty była głównym celem rządowej interwencji w świat finansjery. Większość instytucji finansowych jednak skutecznie dostosowała się do tego wymogu poprzez zwiększenie aktywności w zakresie traktowania klientów na stopie partnerskiej, a nie do postrzegania ich jako przeciwników.