Probiotyki i układ odpornościowy

Probiotyki i układ odpornościowy

Probiotyki są zwykle uważane za nieszkodliwe do spożycia, ale w bardzo rzadkich przypadkach mogą powodować niepożądane skutki uboczne i interakcje bakteryjno-odpornościowe. Terapia probiotyczna służy do przywrócenia prawidłowej flory bakteryjnej przewodu pokarmowego lub przywrócenia mu naturalnej równowagi kwasowości i mikroorganizmów. Produkty probiotyczne są wprowadzane do organizmu z pożywieniem lub przez wstrzyknięcie, zwykle w przypadku łagodnych lub umiarkowanych infekcji. Chociaż jest to zalecane dla osób powyżej 50 roku życia, kobietom w wieku rozrodczym nie zaleca się przyjmowania probiotyków ze względu na potencjalną oporność na antybiotyki, która może wystąpić podczas ich stosowania.

Suplementacja probiotykami może przynieść korzyści dla wielu schorzeń, w tym infekcji, zespołu jelita drażliwego (IBS) i powszechnej infekcji przewodu pokarmowego zwanej infekcją przewodu (ZUM). W ostatnich latach probiotyki okazały się również obiecujące w leczeniu depresji, wrzodziejącego zapalenia jelita grubego (zapalenia jelita grubego) i innych nieswoistych chorób zapalnych jelit (IBD), a także niektórych rodzajów raka. Produkty probiotyczne mogą również pomóc w zapobieganiu rozwojowi niektórych nowotworów, takich jak rak pęcherza, płuc, prostaty i piersi, oraz poprawiać zdrowie przewodu pokarmowego (GI), w tym okrężnicy, żołądka i jelit. W rzeczywistości niektórzy eksperci uważają, że infekcje przewodu pokarmowego i nowotwory mogą być powiązane. Uważają, że układ odpornościowy, na który często wpływają bakterie w przewodzie pokarmowym, może odgrywać rolę w rozwoju nieswoistego zapalenia jelit. Chociaż nadal jest wiele do zrobienia w związku z tym związkiem, najprawdopodobniej związek między probiotykami a nieswoistym zapaleniem jelit wynika raczej z obecności bakterii w przewodzie pokarmowym, a nie bakterii wytwarzanych przez pasożyty.

Suplementy probiotyczne są ogólnie uważane za bezpieczne w użyciu, chociaż reakcje alergiczne są rzadkie. Niektóre badania wykazały, że probiotyki narine mogą spowalniać wchłanianie glutenu, powszechnego białka glutenowego. Nietolerancja glutenu dotyka około 11% populacji. Badania wskazują również, że istnieją pewne łagodne infekcje bakteryjne spowodowane używaniem probiotyków, chociaż zwykle występują one u osób z osłabionym układem odpornościowym i otrzymujących antybiotyki pooperacyjne lub z zagrożonymi warunkami środowiskowymi (np. Mieszkających na obszarach wiejskich bez odpadów komercyjnych sprzedaż).

Probiotyki wpływają na wzrost i rozwój zarówno jelita cienkiego, jak i grubego. Najbardziej aktywne są wprowadzane do przewodu pokarmowego po posiłku lub przed snem oraz ponownie w ciągu trzech godzin od spożycia posiłku. Działają poprzez wytwarzanie „przyjaznych bakterii” w jelicie, zastępując szkodliwe typy, które zwykle występują w przewodzie pokarmowym, pomocnymi szczepami. Większość sklepów ze zdrową żywnością oferuje jogurt probiotyczny, kapsułki i mrożony jogurt, które mogą być bardziej skuteczne niż marki kupowane w sklepie. Najlepiej porozmawiać ze swoim lekarzem na temat stosowności użycia w Twojej indywidualnej sytuacji.

Niektóre popularne pokarmy zawierają pokarmy bogate w probiotyki, w tym: jogurt, bezcukrowe i niskocukrowe płatki zbożowe, precle, pieczywo, precle, krakersy i jogurt. Niektóre z tych produktów, zwłaszcza precle, zawierają żywe kultury, które nie zawierają probiotyków. Ponadto niektóre paczkowane produkty spożywcze zawierają żywe kultury bakterii, ale nie są odpowiednio oznaczone jako zawierające probiotyki, takie jak schłodzony łosoś, większość produktów z tuńczyka oraz niektóre soki i napoje witaminowe. Ponadto wiele jogurtów, w tym tych zawierających żywe kultury, zawiera białko, które nie jest w rzeczywistości probiotykiem, ale pomaga poprawić trawienie. Pokarmy bogate w probiotyki są również dostępne w suplementach diety.

Suplementy probiotyczne można znaleźć w sklepach ze zdrową żywnością oraz w Internecie. Te suplementy są wytwarzane z naturalnych drobnoustrojów, które można dodawać do wielu powszechnie występujących produktów spożywczych, takich jak jogurt i żywność fermentowana. Mikroby stosowane w suplementach probiotycznych są podobne do tych występujących w zdrowym ludzkim układzie pokarmowym, a suplementy zawierają zazwyczaj tylko około 1% tych mikroorganizmów, pozostawiając resztę w żywności. Większość drobnoustrojów probiotycznych nie jest uszkadzana w procesie trawienia i przechodzi przez system w stanie nienaruszonym. Jednak badania sugerują, że enzymy trawienne mogą wpływać na niektóre drobnoustroje i mogą prowadzić do braku równowagi w poziomach pożytecznych mikroorganizmów w jelitach.

Interakcja między probiotykami a drobnoustrojami jelitowymi nie została jasno określona; wydaje się jednak, że korelacja między nimi jest ustalona. Wydaje się, że suplementacja probiotykami pomaga zmniejszyć ryzyko chorób zapalnych jelit i może pomóc w zapobieganiu wystąpieniu reakcji alergicznych. Chociaż obecnie nie ma dowodów na to, że drobnoustroje probiotyczne wpływają na układ odpornościowy, wydaje się, że wzmacniają odpowiedź immunologiczną u niektórych osób. Istnieje również kilka teorii na temat tego, jak może działać interakcja między probiotykami a układem odpornościowym